اربعین؛ بزرگترین زیارت سالانه جهان در عراق

اربعین؛ بزرگترین زیارت سالانه جهان در عراق

پیشتاز/خراسان رضوی اربعین، یکی از بزرگترین زیارت‌های سالانه جهان در عراق است، در این مراسم سالانه میلیون‌ها زائر از سراسر جهان در کربلا برای بزرگداشت اربعین گرد هم می‌آیند.

هر ساله، میلیون‌ها مسلمان شیعه و برخی از مردم دیگر مذاهب از سراسر جهان در مراسم زیارتی خاص اربعین شرکت می‌کنند که یکی از بزرگترین گردهمایی‌های عمومی جهان محسوب می‌شود.

معمولاً حدود ۲۰ روز، زائران با پای پیاده صدها کیلومتر را از شهرهای اطراف عراق و ایران به سمت کربلای معلی حرکت می‌کنند و در آنجا شهادت امام حسین (ع) را گرامی می‌دارند.

به مناسبت اربعین روز عزاداری حسینی (ع) زائران وارد کربلا می‌شوند تا در روز پایانی اربعین در محاصره میلیونی حرم امام حسین (ع) ادای احترام کنند.

الجزیره گزارش کرد، علی حسین، ۱۵ ساله، اهل شهر نجف، به زائرانی که در بزرگراه نجف به کربلا قدم می‌زنند، لیوان آب سرد رایگان ارائه می‌دهد و امسال برای زیارت اربعین در هوای گرم آمده است.

زائران پرچم به دست به سمت کربلا می‌روند. مسیر پیاده‌روی از نجف تا کربلا از ۱۴۵۲ ستون می‌گذرد که هر یک ۵۰ متر فاصله دارند. زائران برای رسیدن به کربلا دو تا سه روز با استراحت حرکت می‌کنند.

سید رحیم، یکی از علمای شیعه اهل قم، به همراه خانواده‌اش ازجمله ۲ نوزاد به سمت کربلا می‌رود. او در هشتمین سفرش به کربلا، می‌گوید که آوردن نوزادان در این هوای گرم «اظهار عشق به امام حسین و آرمانش» است.

منتظر ۱۴ ساله، در اردوگاه موقت در مسیر کربلا، چای عراقی سرو می‌کند. این کمپ که با استفاده از برگ درخت خرما ساخته شده است، حس سنتی را به بازدیدکنندگانی که از آنجا می‌گذرند، می‌دهد. منتظر می‌گوید: «من در ایام اربعین در خدمت زائران بزرگ شده‌ام و این را از پدر و مادرم آموخته‌ام».

علی اهل مشهد با خدمات زائر آبشار عاطفه‌ها همراه است. او در طول روز از آبپاش برای پاشیدن آب به مردم استفاده می‌کند و می‌گوید: با افزایش دما روزانه در طول پیاده‌روی، ما آب را روی مردم می پاشیم. او می‌گوید که این باعث آرامش آنها در راه رفتن در گرما می‌شود.

میرزا پیاره جانی آقا، ۷۳ ساله، زائر هندی اهل بمبئی، با پای برهنه به سمت کربلا می‌رود. او گفت: اولین‌بار در سال ۱۳۵۳ به کربلا آمدم و ۱۰ سال گذشته، من پابرهنه راه می‌رفتم. آقا ۱۰ روز مانده به روز اربعین وارد می‌شود و در یک سرویس زائر هندی به نام کاروان هند به زائران خدمات رسانی می‌کند که غذا و اسکان رایگان برای زائران در مسیر کربلا فراهم می‌کند.

پرسنل حشد الشعبی به پذیرایی از کودکان در مسیر کربلا می‌پردازند. یکی از آنها حیدر می‌گوید: من علاوه بر دفاع از کشورمان، فرصت خدمت به زائران امام حسین (ع) را دارم و این باعث آرامش من می‌شود.

مردم در پناهگاهی به نام موکب در مسیر کربلا استراحت می‌کنند. موکب، سرپناهی است که امکاناتی از جمله غذا و اسکان را در اختیار زائران قرار می‌دهد که در مسیر کربلا توسط مردم محلی و مردم کشورهای دیگر که به زائران خدمات‌رسانی می‌کنند ایجاد می‌شود.

علی خیاطی از ایران به همراه همسرش به‌عنوان خدمات رایگان به زائران کیف‌ها را تعمیر می‌کند. او روزانه ۱۰۰ کیف دریافت کرد. او گفت: این شیوه خدمت به مردم است و افتخار می‌کنم که می‌توانم هر کاری در راه حسین (ع) انجام دهم.

یک نفر در راهپیمایی اربعین در گالری فلسطین در مسیر کربلا در کنار پرتره‌های چهره‌های تاثیرگذار جهان اسلام سلفی می‌گیرد. جواد، زائر جوان لبنانی می‌گوید: دانستن مسائل معاصر جهان اسلام نیاز ماست و این همان چیزی است که فاجعه کربلا به ما می‌آموزد؛ قیام علیه باطل و حمایت از حق.

پایان خبر پیشتاز

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "اربعین؛ بزرگترین زیارت سالانه جهان در عراق" هستید؟ با کلیک بر روی استان ها، به دنبال مطالب مرتبط با این موضوع هستید؟ با کلیک بر روی دسته بندی های مرتبط، محتواهای دیگری را کشف کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "اربعین؛ بزرگترین زیارت سالانه جهان در عراق"، کلیک کنید.