تاثیر ایجاد «نشاط» در مدارس بر رشد ابعاد وجودی دانش آموزان

تاثیر ایجاد «نشاط» در مدارس بر رشد ابعاد وجودی دانش‌آموزان

کارشناس مسائل آموزش و پرورش با بیان اینکه نشاط و شادابی در مدرسه باعث رشد و تکامل همه ابعاد وجودی یک دانش آموز در بعد جسمانی شناختی عاطفی اخلاقی و معنوی می شود گفت: چنانچه یک بعد از این ابعاد دچار صدمه شود و یا مورد غفلت و فراموشی قرار گیرد دانش آموز به توانایی ها و شایستگی های کامل دست نخواهد یافت.

باقر امیری در گفت وگو با پیشتاز با بیان اینکه در گذشته مدرسه شاداب و با نشاط برای دانش آموزان یک آرزو بود گفت: دانش آموز با ورود به مدرسه و یا کلاس درس با اولین چیزی که روبرو می شد چوب روی میز معلم بود و امکان نداشت روزی از آن چوب ضربه ای به دانش آموزی وارد نشود.

وی با بیان اینکه همچنین داشتن یک مدیر خوش اخلاق و یا معلم مهربان در گذشته برای دانش آموزان یک رویا بود افزود: هر روزی که معلم و یا مدیر لبخند می زد تعجب در چهره دانش آموزان وجود داشت که چه اتفاقی افتاده مدیر و یا معلم لبخند می زنند.

این کارشناس آموزش و پرورش با بیان اینکه در گذشته همه چیز بر اساس امر و نهی بود ادامه داد: به طور خلاصه مدرسه در ذهن دانش آموز مانند یک پادگان بود که هر حرکت بی برنامه ای تاوان زیادی به همراه داشت و همه تنبیه می شدند.

امیری با بیان اینکه نشاط و شادابی در مدرسه باعث رشد و تکامل همه ابعاد وجودی یک دانش آموز در بعد جسمانی شناختی عاطفی اخلاقی و معنوی می شود گفت: چنانچه یک بعد از این ابعاد دچار صدمه شود و یا مورد غفلت و فراموشی قرار گیرد دانش آموز به توانایی ها و شایستگی های کامل دست نخواهد یافت.

وی با بیان اینکه مدرسه یک موقعیت اجتماعی برای یادگیری و آماده سازی دانش آموزان برای بر عهده گرفتن مسئولیت های اجتماعی است افزود: در این محیط دانش آموزان بسیاری از رفتارهای اجتماعی اخلاقی عاطفی و…. را یاد می گیرند و یکی از این رفتارها شاد بودن است. محیط شاداب باعث می شود ذهن انسان پویا زبان گویا و استعداد شکوفا شود.

این کارشناس آموزش و پرورش با بیان اینکه کار تعلیم و تربیت در یک جمله یعنی «شوق زندگی کردن» ادامه داد: رشد پایدار در گرو شادی پایدار است و این شادی باید در مدارس ایجاد و مدیریت شود. شاد زیستن برای کودک به همان اندازه مهم است که تغدیه خوب محبت کردن و نگهداری از او اهمیت دارد زیرا سلامت روحی روانی و جسمانی او را تامین می کند.

امیری با بیان اینکه یکی از ارکان یادگیری دانش آموزان بازی و شادی است عنوان کرد: غم و شادی در زندگی لازم و ملزوم همدیگر هستند و اینها را دانش آموزان در مدرسه یاد می گیرند. معتقدم هر روزی که مدیر حالش خوب و خوش اخلاق باشد مجموعه مدرسه هم حال خوبی دارند زیرا مدیر این حس را با رفتار و کردارش به مدرسه تزریق می کند لذا مجموعه آموزش و پرورش باید تلاش کند شور و نشاط را به مدرسه منتقل کند تا خدای نکرده دانش آموزانی کینه ای لجوج عقده ای و بهانه جو را تحویل جامعه ندهیم.

وی عنوان کرد: ضمیر دانش آموز صاف و ساده بوده و به دور از اغراض و اهداف سیاسی است بیایید در کنار مدرسه برای تربیت و اعتلای رشد دانش آموزان تلاش کنیم نه اینکه از رفتار دانش آموزان برای امورات دنیوی استفاده کنیم. مدرسه جای یادگیری و تعلیم و تربیت است و جایی برای رسیدن به اهداف زود گذر دنیوی نیست.

وی در پایان اظهار کرد: شور و نشاط حق طبیعی هر انسانی و بویژه کودکان است و هیچ کسی نمی تواند آنها را از این نعمت خدادادی محروم کند.

پایان خبر پیشتاز

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "تاثیر ایجاد «نشاط» در مدارس بر رشد ابعاد وجودی دانش آموزان" هستید؟ با کلیک بر روی اجتماعی، به دنبال مطالب مرتبط با این موضوع هستید؟ با کلیک بر روی دسته بندی های مرتبط، محتواهای دیگری را کشف کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "تاثیر ایجاد «نشاط» در مدارس بر رشد ابعاد وجودی دانش آموزان"، کلیک کنید.

نوشته های مشابه