جایگاه خوب مضمون صلح در ادبیات کودک ایران

جایگاه خوب مضمون صلح در ادبیات کودک ایران

یک محقق با مثبت ارزیابی کردن فعالیت نویسندگان کودک و نوجوان در پرداختن به مضمون صلح در ادبیات کودک ایران از آنان خواست تا نسبت به نگارش برخی از مفاهیم مغفول مانده همچون «تبعیض جنسیتی» فعال شوند.

به گزارش پیشتاز زهرا جورابچی پژوهشگر در چهاردهمین نشست تخصصی انجمن نویسندگان کودک و نوجوان با عنوان «صلح کودک و ادبیات در جهان آشوبناک» که روز گذشته پنجشنبه ۲۶ پیشتاز در محل انجمن برگزار شد تصریح کرد: علی رغم اینکه اغلب نویسندگان کودک و نوجوان ما در پرداختن به مضامین مندرج در منشور صلح یونسکو عملکردی قابل تحسین داشته اند ولی به نظر می رسد ما همچنان نیازمند کار بیشتر در این حوزه هستیم.

این فعال فرهنگی در سخنانی اظهار کرد: مضمون صلح در زمره مباحثی است که در دهه شصت بنا به شرایط تاریخی ادبیات کودک ما به آن نپرداخته است ولی در دهه هفتاد این مضمون رفته رفته در حوزه ادبیات کودک جایگاهی را به خود اختصاص داد و در دهه هشتاد این توجه سیر صعودی به خود گرفت. به گونه ای که کیفیت و کمیت آثار مندرج با مضمون صلح در نیمه اول دهه هشتاد با نیمه دوم آن تفاوت معنی داری دارد. در نیمه دوم این دهه ما شاهد کارهای فاخری همچون «یونس در شکم ماهی» اثر جمشیدخانیان هستیم. 

 زهرا جورابچی همچنین گفت: در دهه نود خیلی از نویسندگان به صورت تخصصی به موضوعات مندرج در منشور یونسکو از جمله صلح پرداخته اند و توانستند آثار شاخصی همچون «شب بخیر فرمانده» احمدپور «گربه چه مهربان شده» فرهاد حسن زاده «کلاه حصیری»مصطفی خرامان و غیره را پدید آورند. با وجود این توفق و جایگاه خوب مضمون صلح در ادبیات کودک تالیفی ما به نظر می رسد ادبیات کودک ما نسبت به برخی از مفاهیم مندرج در این منشور همچنان کم کار است. مضامینی همچون تبعیض جنسیتی چگونگی تعامل با کودکان ناتوان جسمی و ذهنی توجه به سیاره زمین و حفاظت از آن استفاده بهینه از ذخایر انرژی احترام به سالمندان کودکان کار و مذاهب و ادیان مختلف در زمره این مقولات است که ادبیات کودک ما کمتر به آن ها پرداخته است.

بر اساس گزارش روابط عمومی انجمن نویسندگان کودک و نوجوان مهتاب حاجی محمدی از دیگر سخنرانان این نشست نیز به معرفی «انجمن علمی مطالعات صلح ایران» پرداخت و گفت: این انجمن از سال ۹۴ کار خود را آغاز کرده و در حال حاضر؛ دارای ۱۴ گروه تخصصی است که یکی از آخرین آنها گروه «صلح و کودک» است. هدف ما این است که در پیشبرد مطالعات صلح با برگزاری نشست ها گردهمایی های علمی تالیف و ترجمه کتاب ها و… این مفهوم را بیش از پیش در جامعه توسعه دهیم و به مفهوم صلح ایرانی دامن بزنیم.

این فعال فرهنگی تاکید کرد: ما در گروه «صلح و کودک» این انجمن در سه شاخه «کودک و خانواده»«کودک و مدرسه»و«کودک و جامعه» فعالیم و تلاش می کنیم جای مکتب صلح ایرانی را به مدد ادبیات کهن و برکزاری نشست های تخصصی بیش از پیش روشن کنیم.

در این نشست کسانی چون معصومه یزدانیشهلا انتظاریان مصطفی خرامان و… نیزبه تشریح دیدگاه های خود پیرامون موضوع صلح در ادبیات کودک و نوجوان ایرانی پرداختند.

پایان خبر پیشتاز

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "جایگاه خوب مضمون صلح در ادبیات کودک ایران" هستید؟ با کلیک بر روی فرهنگ و هنر، ممکن است در این موضوع، مطالب مرتبط دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "جایگاه خوب مضمون صلح در ادبیات کودک ایران"، کلیک کنید.

نوشته های مشابه