روش در آوردن جای قفل درب چوبی چگونه است ؟

احتمالاً شما نیز برای افزایش جذابیت دکوراسیون منزل خود به سراغ درب‌های چوبی رفته‌اید. زیبایی این نوع درب‌ها خیره‌کننده است اما این موضوع نباید موجب غفلت ما از لزوم نصب سیستم‌های امنیتی شود. قفل درب چوبی در همین زمینه مورد استفاده قرار می‌گیرد و به همین دلیل است که باید آن را به‌صورت صحیح به کار بگیریم. یکی از نکات مهم در همین رابطه‌ آشنایی با نحوۀ در آوردن قفل درب چوبی است. بدین منظور باید از ابزارهای خاصی کمک گرفت که به ما اجازه می‌دهند یک فضای کاملاً استاندارد را برای چنین قفل‌هایی تعبیه کنیم. با ما همراه شوید و بر اطلاعات خود در این رابطه بیفزایید.

روش در آوردن جای قفل درب چوبی چگونه است ؟

چرا باید جای قفل را به‌شکل دقیق خالی کنیم؟

در همین ابتدا لازم است به اهمیت این موضوع اشاره داشته باشیم. همان‌طور که می‌دانید شرکت‌های سازندۀ قفل محصولات خود را در اندازه‌های گوناگونی به تولید می‌رسانند. به همین دلیل برای نصب هر قفل باید جای آن را به شکل صحیح در پهنای درب خالی کرد.

اگر این موضوع با دقت انجام نگیرد قفل در سر جای خود ثابت باقی نمی‌ماند و به سمت جلو و عقب یا چپ و راست حرکت خواهد کرد. این موضوع علاوه بر این که نصب تجهیزات جانبی دیگری همچون دستگیره را دشوار می‌کند می‌تواند منجر به آسیب دیدن سیلندر و پین‌های قفل شود. این در حالی است که با کمی دقت و استفاده از ابزارهای مناسب می‌توانید از چنین مشکلاتی به‌طور کامل جلوگیری کنید.

ابزارهای مناسب برای خالی کردن جای قفل

برای درآوردن جای قفل می‌توان از وسایل مختلفی استفاده کرد. مته جا قفل زن و حتی پیچ‌گوشتی و چکش جزو ابزارهایی به شمار می‌آيند که توسط استادکاران به کار گرفته می‌شوند. اینکه از بین موارد گفته‌شده دقیقاً باید به سراغ کدام گزینه بروید به امکاناتی که در اختیار دارید بستگی دارد. درهرصورت لازم است برای خارج کردن بهترین برد قفل درب چوبی‌ تجهیزات ایمنی خود از جمله دستکش و عینک را به همراه داشته باشید.

مته

این دستگاه از گذشته تا کنون برای خالی کردن فضای موردنیاز جهت نصب قفل درب چوبی مورد استفاده قرار می‌‌گیرند. مهم‌ترین نکته‌ای که در این رابطه باید به آن دقت کرد انتخاب سری یا کلاهک مناسب برای مته است. بهتر است سری‌هایی را بر روی مته قرار دهید که دارای استحکام لازم هستند و خیلی سریع داغ نمی‌شوند. مته‌ای که قصد دارید با آن چوب درب را سوراخ کنید باید از یک برند شناخته‌شده باشد تا بتوان با خیال راحت از آن استفاده کرد.

روش در آوردن جای قفل درب چوبی چگونه است ؟

جا قفل زن

جا قفل زن یک دستگاه مدرن و ویژه است که به‌صورت اختصاصی برای خالی کردن فضای مناسب برای انواع قفل به کار گرفته می‌شود. این دستگاه شامل قطعات مختلفی از جمله گیره‌های عمودی قابل تنظیم ریل کشویی حلقۀ تعیین عمق جای قفل دستگیره ضد لغزش و… است. این دستگاه دارای یک تیغۀ اختصاصی است که به آن تیغۀ کف‌تراش یا اورفرز هم گفته می‌شود. به گفتۀه سایت جینیوس هوم: «از دیگر مزیای فرز جا قفل زن می‌توان به جنس بدنه آن که آلومینیوم آنودایز شده است اشاره کرد». این دستگاه در کوتاه‌ترین زمان ممکن جای قفل را در درب چوبی در می‌آورد.

پیچ گوشتی و چکش

چنانچه مته و یا جا قفل زن در اختیار ندارید برای در آوردن جای قفل درب چوبی چاره‌ای به جز استفاده از چکش و پیچ‌گوشتی (از نو دوسویه) نخواهید داشت. نوک پیچ‌گوشتی را بر روی پهنای درب قرار دهید و با چکش به بخش انتهای آن ضربه وارد کنید. این کار باعث کنده شدن قطعات چوب می‌شود. این کار را آن‌قدر ادامه دهید که تمام فضای موردنیاز برای قرار گرفتن قفل به‌طور کامل آزاد شود. باید گفت که این راهکار تنها در شرایط اضطرار باید مدنظر قرار بگیرد زیرا بسیار زمان‌بر است و درعین‌حال احتمال خطا کردن در آن بالا خواهد بود. 

مراحل در آوردن جای قفل

در ابتدا بدنۀ قفل خریداری‌شده را با خط کش و متر اندازه‌گیری کنید. سپس بر اساس ارقام به‌دست‌آمده و با یک مداد‌ محل دقیق قفل را بر روی پهنای درب رسم کنید. اکنون نوبت به استفاده از ابزارهایی می‌رسد که پیش‌تر به آن‌ها اشاره کردیم. در انجام این کار عجله نکنید تا فضای ایجادشده دقیقاً با اندازۀ قفل درب چوبی هماهنگی داشته باشد. پس از خالی کردن فضا‌ با یک جاروبرقی تمام خرده‌چوب‌ها را جمع‌آوری و سیلندر و سایر بخش‌های قفل را در محل تعیین‌شده جایگذاری کنید.

پر کردن فضای دور جای قفل

اصلی ترین موضوعی که باعث تفاوت بین قفل در چوبی و قفل در آهنی می شود تفاوت اندازه های آنها می باشد. این موضوع زمانی به چشم می‌آيد که در در آوردن جای قفل درب چوبی دچار اشتباه شده باشید و فضای اضافی در محل قرارگیری قفل قابل مشاهده باشد. در چنین شرایطی باید به فکر پر کردن فضای مذکور باشیم تا بتوانیم از قفل خریداری‌شده به نحو احسن استفاده کنیم.

بدین منظور می‌توان از هر نوع ملات مناسب و استانداردی استفاده کرد. برخی از افراد ترجیح می‌دهند از بتونه کمک بگیرند. البته باید به بتونه‌ای تهیه کنید که به ساختار چوب آسیب وارد نمی‌کند. اگر این ماده را در اختیار ندارید می‌توانید از محصولات دیگری همچون چسب چوب هم کمک بگیرید. با خرده‌چوب فضای خالی را پر کنید و سپس از چسب چوب برای متصل کردن آن‌ها به هم استفاده ببرید.

کلام آخر

استفاده کردن از درب‌های چوبی یک راهکار بسیار مناسب برای زیباتر نشان دادن دکوراسیون است اما باید به نوع قفل‌هایی که در کنار این نوع درب‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند نیز توجه داشته باشید. نصب صحیح این‌چنین قفل‌هایی نیازمند تعبیه یک فضای مناسب در درون درب برای آنان است.

جهت در آوردن جای قفل درب چوبی می‌توان از ابزارهای مختلفی همچون مته استفاده کرد. البته بهترین گزینه در این رابطه قفل در جا زن است که به بهترین شکل ممکن فضای دقیقی را در پهنای درب ایجاد می‌کند. درصورتی‌که قصد دارید بهترین مدل قفل درب چوبی را خریداری کنید می‌توانید از محصولات موجود در فروشگاه بزرگ یراق دات کام بهره ببرید.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "روش در آوردن جای قفل درب چوبی چگونه است ؟" هستید؟ با کلیک بر روی اقتصادی, کسب و کار ایرانی، اگر به دنبال مطالب جالب و آموزنده هستید، ممکن است در این موضوع، مطالب مفید دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "روش در آوردن جای قفل درب چوبی چگونه است ؟"، کلیک کنید.