چالش ترکیه با کامیون داران ایرانی بر سر چیست؟
رسول سلیمی: با لغو معافیت مالیات سوخت برای خودروهای تجاری و کامیون های ایرانی توسط دولت ترکیه این دسته از وسایل نقلیه ایرانی از این پس هنگام ورود به ترکیه باید به اندازه حجم باک سوخت خودرو مالیات پرداخت کنند. در همین راستا پس از روزها توقف کامیون های ایرانی در مرز بازرگان قرار است برای حل این مشکل تیم کارشناسی به ترکیه رفته و با ترک ها گفتگو کنند.
به گفته کامیون داران کشورمان اجرای مصوبه دولت ترکیه هزینه سفر آنها به این کشور را تا ۷۰ میلیون تومان افزایش داده چرا که آنها باید به ازای هر لیتر ظرفیت باک خودروی خود ۲۸ لیر (حدود ۶۰ هزار تومان) به دولت ترکیه پرداخت کنند؛ رقمی که نسبت به گذشته حدود ۲.۵ برابر شده است.
در همین حال اسماعیل بقایی سخنگوی وزارت امور خارجه نیز با بیان اینکه مشکلات کامیون دارها که از سوی ترکیه ایجاد شده سیاسی نیست و یک موضوع فنی است گفت: عمدتاً بخش حمل و نقل و تأمین سوخت به عنوان نهادهای متولی به آن می پردازند.
وزیر راه کشورمان نیز درباره این مسئله گفت «رئیس جمهور معاون اول و همه دستگاه های مرتبط از جمله وزارت نفت ستاد مبارزه با قاچاق سوخت و دیگر دستگاه ها حضور دارند. همچنین وزارت امور خارجه فعالانه در این خصوص در حال پیگیری است و در چند روز آینده نتایج قطعی اعلام خواهد شد.»
چالش ترکیه با کامیون داران ایرانی از کجا آغاز شد؟
بر اساس گزارش ها چند ماه پیش در راستای مبارزه با قاچاق سوخت دولت ایران تصمیم گرفت که مصوبه فول باک را برای کامیون ها اعمال کنند تا شاهد کاهش قاچاق سوخت باشیم. چند ماه گذشته ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز درباره نرخ سوخت کامیون های ترانزیتی که از مرداد ماه امسال توسط شرکت نفت اجرایی شده مصوبه فول باک برای رانندگان ترک اعمال شد البته از حدود دو سال پیش از اجرای این مصوبه فول باک برای کامیون های ایرانی اعمال می شده و این کامیون ها به ازای هر لیتر سوخت ۵۵ هزار تومان پرداخت می کردند. از این رو اجرای قانون پرداخت مالیات گمرکی به میزان ظرفیت باک خودرو در ایران برای جلوگیری از قاچاق سوخت اتخاذ شده زیرا قیمت سوخت گازوئیل در ایران نسبت به ترکیه به شکل قابل توجهی پایین است.
لغو معافیت مالیات بر سوخت رانندگان کامیون های ترانزیتی به این شکل است که کامیون های ایرانی پس از ورود به ترکیه باید مالیاتی معادل ظرفیت باک سوخت خود پرداخت کنند که میزان این مالیات ۱۵۵ درصد مالیات ویژه مصرف کننده در ترکیه تعیین شده است.
خبرگزاری کار ایران (ایلنا) روز دوشنبه درباره منشا این مسئله گزارش داد که ترکیه از همان زمان به وزارت خارجه ایران اعلام کرد که نسبت به لغو این مصوبه برای کامیون های ترک اقدام شود و در غیر اینصورت آنها در نظر دارند عمل متقابل انجام دهند.
به نوشته این خبرگزاری مذاکرات دو طرف به نتیجه نرسید و اجرای مصوبه «فول باک» برای کامیون های ترک از طرف شرکت نفت ایران در مرزهای مشترک با ترکیه ادامه یافت که بر این مبنا طرف ترک هم از هفته گذشته عمل متقابل را انجام داد و معافیت مالیاتی سوخت برای کامیون های ورودی ایرانی به ترکیه را لغو کرد.
مسئله ای که رسانه های ترکیه ای هم به آن پرداختند و درباره چرایی چنین مشکلی اعلام کردند که این تصمیم توسط دولت ترکیه بر اساس اصل عمل متقابل اتخاذ شده بر همین اساس طبق این قانون کامیون داران به ازای هر لیتر ظرفیت باک خود (اعم از اینکه پر یا خالی باشد) ۲۸ لیر یا به عبارتی برای هر باک «معادل ۶۰ تا ۸۰ میلیون تومان» مالیات پرداخت کنند.
دولت چهاردهم به دنبال حل مناقشه است
در این راستا حسین سلاح ورزی فعال اقتصادی و رئیس سابق اتاق ایران گفته «وقتی کارشناسان از لزوم ایجاد یک زمین بازی هموار و یک قاعده بازی برد-برد در تمام منطقه جنوب غرب آسیا صحبت می کنند ساده ترین محور آن جابه جایی آسان بار و کالا و مسافر بین مرزهاست.»
همچنین در این زمینه هم رضا تیموری رییس کانون و انجمن صنفی کامیون داران کشور در گفت وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران درباره آخرین وضعیت رانندگان کامیون ایرانی در خاک ترکیه که دولت ترکیه در ازای قانون فول باک ایران آنها را مشمول جرائم سنگین مالیات بر سوخت کرده است اظهار کرد: در حال حاضر تعدادی از رانندگان ایرانی به دلیل اجرای قانون جدید ترکیه مبنی بر حذف مالیات سوخت و جرایم سنگین رانندگان ایرانی در خاک ترکیه گرفتار شده اند و همکارانمان در این کشور سرگردان هستند.
این در حالی است که مجتبی یوسفی عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی تاکید کرد «مجلس شورای اسلامی با جدیت به دنبال اصلاح قانون حمل ونقل و تقویت حمایت های معیشتی از رانندگان از جمله بیمه تکمیلی آنان است. این موضوع به زودی در صحن مجلس مطرح خواهد شد.»
محمدرضا عارف معاون اول رئیس جمهور نیز روز سه شنبه در مورد مشکل پیش آمده برای کامیون داران ایرانی گفت: «یک اختلاف مرزی بین دو کشور است. با رابطه خوبی که دو کشور دارند انشاالله مشکل طی یکی دو روز آینده حل می شود.»
۲۱۳
آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "چالش ترکیه با کامیون داران ایرانی بر سر چیست؟" هستید؟ با کلیک بر روی بین الملل، اگر به دنبال مطالب جالب و آموزنده هستید، ممکن است در این موضوع، مطالب مفید دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "چالش ترکیه با کامیون داران ایرانی بر سر چیست؟"، کلیک کنید.