۷ نکته مهم نگهداری سگ در محیط کوچک (آپارتمان)

آموزش سگ مخصوصاً توله سگ ها وقتی که حیاطی نداری یا هوا خیلی بد است ممکن است غیرممکن به نظر برسد. اما در این مقاله می خوام بهترین نکات خودم رو برای جلوگیری از اشتباهات بزرگ در فضاهای کوچک باهاتون به اشتراک بذارم.

۷ نکته مهم نگهداری سگ در محیط کوچک (آپارتمان)

دو تا از سخت ترین مسائل در این زمینه آموزش دستشویی و آموزش قفس است که در ادامه نکات مربوط به آموزش قفس رو هم توضیح میدم ولی اول از همه با مشکل دستشویی شروع کنیم.

آموزش دستشویی سگ در فضاهای کوچک

چطوری می تونی یه سگ رو آموزش بدی که وقتی حیاط نداری یا فضات خیلی محدوده دستشویی کنه؟ موثرترین راهی که من پیدا کردم برای آموزش دستشویی به هر سگی از سن ۸ هفته به بالا اینه که از فرآیند آموزشی دستشویی پیشگیرانه استفاده کنی.

در این روش سگ رو هر یک تا سه ساعت (بسته به سن اندازه و میزان پیشرفت سگ) به محل مشخصی برای دستشویی می بری. اگر بخوای حتی سریع تر نتیجه بگیری این کار رو شب ها هم انجام بده.

دلیل اینکه این روش آموزش دستشویی رو خیلی سریع تر انجام میده (در کمتر از یک تا دو هفته) اینه که به توله سگ فرصتی برای تمرین دستشویی کردن داخل خانه نمیدی.

هرچی بیشتر در ابتدای کار به این نظم پایبند باشی توله سگت زودتر یاد میگیره که بیرون از خانه دستشویی کنه. حالا ممکنه بپرسی: «خب من که حیاط ندارم کجا باید سگ رو ببرم؟» چند تا گزینه وجود داره:

استفاده از پدهای دستشویی داخل آپارتمان

پد های دستشویی مهم ترین وسیله سگ می باشد که اگر بالکن یا پاسیویی نداری می تونی از پدهای دستشویی داخل خانه استفاده کنی.  

چمن طبیعی

اگر یه بالکن یا فضایی مثل پارکینگ داری بهترین راه استفاده از چمن طبیعی مثل برند “Fresh Patch” هست که بر اساس اندازه سگ پدهای چمن طبیعی بدون خاک و گل ارائه میده. این کار باعث میشه سگ با بافت و حس چمن آشنا بشه و وقتی بزرگ تر شد و به پیاده روی می ره احساس غریبی نکنه.

مدیریت رفتارهای تخریب گرانه

یکی دیگه از مشکلات بزرگ اینه که چطور جلوی خرابکاری های سگ مثل جویدن وسایل یا مدفوع کردن روی فرش رو بگیری. سریع ترین راه برای این کار جدا از آموزش های مستقیم مدیریت محیطش هست. این یعنی استفاده از:

  • پارک سگ
  • محیط های بازی کوچک
  • درهای حفاظتی

تا فضای زندگیش رو کوچیک تر کنی تا وقتی داره به محیط جدید عادت می کنه رفتارهای درست و غلط رو بهتر بشناسه.

 ۷ نکته مهم نگهداری سگ در محیط کوچک (آپارتمان)

آموزش قفس و جلوگیری از پارس

یکی دیگه از دغدغه های رایج پارس کردن سگ داخل قفس یا زوزه کشیدن وقتی که شما نیستی. به همین دلیل من آموزش قفس رو در اولویت قرار میدم و قفس رو از روز اول به جایی شبیه به دیزنی لند تبدیل می کنم!

ما در حال حاضر تو یه خونه اجاره ای زندگی می کنیم و با توله سگ جدیدمون مارلو که هیچ آموزش قفسی ندیده بود سه کار ساده انجام دادیم که کمک کرد در کمتر از یک هفته به قفس عادت کنه:

قرار دادن فنس کنار تخت

از روز اول فنس رو کنار تخت گذاشتیم تا حس تنهایی و انزوا نداشته باشه.

تغذیه در اطراف فنس

همه وعده های غذایی رو داخل یا نزدیک به فنس بهش دادیم. خوراکی های مورد علاقه اش رو فقط وقتی می گرفت که داخل قفس بود.

استفاده از دوربین برای تشویق آرامش

با استفاده از یه دوربین نانی کم مثل “Furbo 360” که خوراکی می ریزه وقتی آرام تو قفس بود بهش جایزه می دادیم تا رفتار خوبش رو تقویت کنیم.

 ۷ نکته مهم نگهداری سگ در محیط کوچک (آپارتمان)

کنترل اشتیاق سگ برای غذا

یکی از بازی هایی که دوست دارم با مارلو انجام بدم برای کنترل اشتیاقش برای غذاست. وقتی خیلی دوست داره غذا رو از دستم بگیره صبر می کنم تا به حالت آروم برگرده (نشسته یا خوابیده) بعد بهش غذا میدم.

این کار نه تنها کمک می کنه تا آرامش رو یاد بگیره بلکه تمرکز ذهنیش رو هم تقویت می کنه. برای سگ هایی که غذا رو به تندی می گیرن و ممکنه دستت رو گاز بگیرن فقط زمانی خوراکی رو آزاد می کنم که با زبانش غذا رو بگیره نه با دندان هاش.

مدیریت نویز و صداهای ترسناک

زندگی تو فضاهای کوچک یا مجتمع های آپارتمانی معمولاً باعث میشه سگ ها به صداهای مختلف واکنش نشون بدن مثل پارس کردن یا زوزه کشیدن.

کاری که من انجام میدم اینه که با سگم روی تمرین های تمرکز کار می کنم؛ بهش یاد میدم وقتی صداهای بیرون رو میشنوه تمرکزش رو روی من نگه داره و بهش جایزه میدم. هر بار که به من نگاه کنه بدون توجه به صداهای اطراف تشویقش می کنم.

ورزش و بازی های فکری

ممکنه بپرسی: «خب من یه سگ بزرگ دارم و فضای کوچیک چطور بهش ورزش مناسب بدم؟» در کنار ورزش های فیزیکی تحریک ذهنی مثل بازی های فکری میتونه دو برابر بیشتر سگ رو خسته کنه.

به عنوان مثال می تونی بازی هایی مثل “رفتن و برگشتن” یا تمرین های صدا زدن (بدون صدا یا با اشاره) رو توی فضای کوچیک انجام بدی.

نتیجه گیری

آموزش سگ تو فضای کوچیک ممکنه چالش برانگیز باشه ولی با استفاده از روش های درست و توجه به جزئیات مثل آموزش دستشویی مدیریت محیط و تقویت ذهنی سگ می تونی بهترین نتیجه ها رو بگیری.

این مقاله پر از نکات عملی برای داشتن سگی شاد و سالم در فضای محدود بود و امیدوارم بهت کمک کرده باشه!

 منابع:

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "۷ نکته مهم نگهداری سگ در محیط کوچک (آپارتمان)" هستید؟ با کلیک بر روی عمومی, کسب و کار ایرانی، اگر به دنبال مطالب جالب و آموزنده هستید، ممکن است در این موضوع، مطالب مفید دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "۷ نکته مهم نگهداری سگ در محیط کوچک (آپارتمان)"، کلیک کنید.