استاندارد شیشه خودرو As

استاندارد شیشه توسط شرکت ها و مجموعه های کیفی مختلفی تعیین می شود. هدف از این استانداردها این است که تولید کنندگان شیشه از حداقل کیفیت و متریال ممکن در محصولات خود بکار ببرند. همانطور که می دانید یکی از عوامل تضمین کننده امنیت سرنشینان خودرو، شیشه ها هستند. درصورتی که این اجزا از کیفیت ساختاری پایینی برخوردار باشند و به خوبی نتوانند در برابر فشار و ضربات، مقاومت کافی از خود نشان دهند باعث آسیب و به خطر افتادن جان سرنشینان خواهند شد.

شرکت های خودروسازی معتبر همواره سعی می کنند از متریال های معتبر و مرغوب در تولیدات خود استفاده کنند. آنها نسبت به استانداردهای شیشه سولار اتومبیل بسیار حساس هستند و شیشه ای که فاقد این استانداردها نباشد را در خودروهای تولیدی خود استفاده نخواهند کرد.اگر به گوشه های شیشه اتومبیل خود دقت کنید، یکسری نوشته و نماد خواهید دید که هر کدام بیانگر موضوعی هستند.

استاندارد شیشه خودرو As

 استاندارد شیشه نیز در همان محل در کنار سایر مشخصات نوشته می شود. آشنایی با استانداردهای این بخش از خودرو به شما کمک می کند تا در هنگام خرید شیشه، آنهایی که از حداقل کیفیت و مقاومت بالا برخوردار هستند را شناسایی و انتخاب نمایید. این استانداردها به شرح زیر هستند:

استاندارد شیشه خودرو As

استاندارد شیشه خودرو As ازجمله استانداردهای مهم می باشد که از طرف کشور ایالت متحده تعیین گشته است. این استاندارد بیانگر کیفیت نوری است که از شیشه عبور می کند. شیشه هایی که دارای این استاندارد هستند بعد از حرف As، عددی قرار داده می شود.

انواع این شیشه ها باتوجه به میزان شفافیت و میزان نور عبوری، به موارد زیر تقسیم می کنند:

As1: روشن ترین شیشه (شفاف ترین) معمولا در شیشه جلو خودرو مورد استفاده قرار می گیرد.

As2: می تواند در هر جای خودرو به جز شیشه جلو استفاده شود.

As3: در مکان خاصی از وسایل نقلیه قابل استفاده است. از شیشه های انتقال نور کمتر از 70درصد فقط در شیشه عقب خودرو میتوان بکار گرفت.

As4: قابل استفاده در شیشه جلو نبوده و طلقی بودن یا همان پلاستیکی بودن شیشه را اعلام می کند.

استاندارد DOT

از جمله استانداردهای بسیار مهم و بین المللی برای شیشه خودرو، استاندارد DOT می باشد. DOT کوتاه شده ی عبارت Department Of Transportation بوده و استانداردیست که برای کلیه قطعات ایمنی خودرو از جمله شیشه، روغن ترمز و بکار گرفته می شود. این استاندارد توسط اداره FMVSS کشور ایالت متحده امریکا به متقاضیانی که قطعات تولیدی شان موفق به دست آوردن حد نصاب لازم از آزمایش های مربوطه شوند، اعطا می گردد. این استاندارد بر روی تمامی شیشه های تولید شده توسط تولید کنندگان معتبر دیده می شود و مجوزی برای صدور به سایر کشورهاست.

استاندارد شیشه ECE یا آیین نامه (E)

از دیگر استانداردهای بین المللی بسیار مهم برای شیشه خودرو، استاندارد ECE یا همان آیین نامه E است. این استاندارد در همان گوشه ای از شیشه ماشین که سایر ویژگی ها در آنجا ذکر شده قرار می گیرد. علامت این استاندارد، دایره ایست که حرف E به همراه عددی در آن نقش قرار گرفته است.

در اواخر دهه 50 میلادی، چند کشور اروپایی تصمیم به ایجاد یک استاندارد واحد برای تمامی وسایل مربوط به ایمنی و امنیت خودروها نمودند. بر این اساس، کمیسیونی با عنوان «کمیسیون اقتصادی اروپا» (Economic Commission for Europe ) زیر نظر UN در ژنو افتتاح شد؛ ECE نیز کوتاه شده ی همین عبارت می باشد.

کشورهایی که عضو این کمیسیون می باشند باید دارای تجهیزات دقیق و آزمایشگاه های حرفه ای جهت تست قطعات مورد نظر باشند. درصورتی که محصولات آزمایش شده دارای حد نصاب استاندارد E بودند، شرکت موردنظر میتواند علامت این استاندارد را بر روی این محصولات درج نماید. هر کشوری که این آزمایش را انجام می دهد و استاندارد موردنظر را بر روی محصول موردنظر قرار می دهد، دارای عدد مشخصی است. درواقع همان عدد که در علامت پس از حرف E قرار دارد، نشان دهنده کشور اعطا کننده استاندارد است.

اعضای این کمیسیون بجز ژاپن، آفریقای جنوبی، استرالیا و نیوزیلند، همگی کشورهای اروپایی هستند و همان طور که گفته شد احتمال پیوستن آمریکا به این کمیسیون در آینده نزدیک وجود دارد. در حال حاضر 130 قطعه از قطعات خودرو باید این استاندارد را داشته باشند تا بتوانند وارد بازار اروپا و بسیاری از کشورهای دیگر شوند.

برای تعیین کردن نوع قطعه موردنظر، پس از آرم استاندارد حرف E و عدد معرف کشور اعطا کننده استاندارد که با دایره ای احاطه شده، این شماره معرف نوع قطعه است. به عنوان مثال برای شیشه عدد 43، برای کمربند ایمنی عدد 13 و برای تایرها عدد 75 بیانگر نوع قطعاتشان هستند.

پس از آن حرف R  که معرف حرف Regulation به معنای آیین نامه می باشد، قرار دارد و پس از آن نیز دو عدد مربوط به عدد اصلاحیه درج می گردد. اعداد بعد از عدد اصلاحیه نیز مشخص کننده کد کالا، برای شیشه های لامینه شده تست های میزان دید، میزان انتقال نور، مقاومت در برابر آتش، ضربه با گوی فلزی، پرتاب دارت، خراشیدگی و سایش، آزمایش تشخیص رنگ و آزمایش فرم سر انسان و برای شیشه های تمپر شده تست های میزان دید، میزان انتقال نور، ضربه با گوی فلزی ، خراشیدگی و سایش و آزمایش خرد شدن انجام می گردد

با انواع شیشه خودرو آشنا شوید

ماشین شما از شیشه جلو، شیشه عقب، شیشه درها و شیشه لچکی تشکیل شده است. تابه حال تجربه شکسته شدن هر یک از این شیشه ها را داشته اید؟ اگر قصد تعویض شیشه شکسته خود را دارید، با موجی از قیمت ها مواجه می شوید. به نظر شما علت اختلاف قیمت های شیشه های ماشین چیست؟ یکی از دلایلی که باعث به وجودآمدن اختلاف قیمت در بازار شده است، جنس شیشه های خودرو است. به نظر شما شیشه ماشین لاماری و پیکان از یک جنس هستند؟

مقاومت بالای شیشه های لمینتی

نام لمینت در هر عرصه ای به گوش می خورد، از خدمات پزشکی و دندان پزشکی گرفته تا شیشه ماشین. شیشه هایی که از جنس لمینت در بازار موجودند، از 2 ورق شیشه ای که با تحمل حرارت بالا به یکدیگر متصل شده اند و یک لایه پلی وینیل تشکیل می شود. معمولا به دلیل مقاومت بالا و امکان ترمیم خطوط و ترک های کوچک، از شیشه های لمینت برای شیشه جلو ماشین استفاده می شود.

افزایش امنیت سرنشینان با شیشه سکوریت

شیشه سکوریت به شیشه هایی گفته می شود که در دمای 600 الی 700 درجه ساخته می شوند. این شیشه ها به استحکام شیشه های لمینت نیستند و معمولا برای شیشه های نصب شده بر روی در استفاده می شوند. یکی از مزایای شیشه های سکوریت این است که اگر بر اثر ضربه شکسته شوند، به تکه های کوچک غیر برنده تبدیل می شوند و آسیبی به سرنشینان وارد نمی کنند و یا در اثر شوک حرارتی نمی شکنند.

شیشه عقب ماشین باید المنت داشته باشد

اگر در یک هوای مه آلود و یا سرد بارانی رانندگی کنید، حتما با مشکل کاهش دید مواجه خواهید شد. اگر شیشه های خودروی شما عرق کنند و مانع از دید شما شوند چه اقدامی باید انجام داد؟ تا بند آمدن باران و بهتر شدن اوضاع کنار جاده معطل شوید و از هوای بارانی لذت ببرید؟ نه این کاری نیست که باید انجام بدهید، بلکه هوشمندانه تر است که از شیشه های المنت دار استفاده کنید. المنت ها همان خطوط سیاهی هستند که در شیشه های عقب ماشین به چشم می خورند و با گرم کردن شیشه، بخار و رطوبت موجود بر سطح شیشه را از بین می برند. اگر شیشه عقب خودروی شما شکست، حتما شیشه المنت دار تهیه کنید تا با مشکل مواجه نشوید.

شیشه دودی و حفظ حریم شخصی

یکی از معضلات امروزه رانندگان، دودی کردن و یا نکردن شیشه های خودرو است. آیا شما جز آن دسته از رانندگان هستید که شیشه های خودرو را دودی کرده اید تا سرنشینانتان بتوانند در ماشین راحت تر باشند؟ دودی کردن شیشه ماشین علاوه بر کاهش دید درون ماشین، باعث اسپرت تر شدن ماشین شما و کاهش تابش نور خورشید و جذب گرمای آن به داخل ماشین می شود. البته در نظر بگیرید که دودی کردن شیشه همان اندازه که باعث کاهش دید درون ماشین می شود، می تواند دید راننده را نیز کم کند و خطر آفرین باشد.

حفظ امنیت سران با شیشه ضدگلوله

برای حفظ امنیت دانشمندان و بزرگان یک کشور هیچ وقت گفته نمی شود که کدام ماشین است تا وظیفه نقل وانتقال افراد مهم را به آن خودرو بسپاریم، بلکه تلاش می شود که بهترین خودروها با بالاترین امنیت را در اختیار افراد سرشناس قرار دهند. یکی از اقداماتی که برای افزایش امنیت خودروها صورت می گیرد، استفاده از شیشه ضدگلوله است تا از سو قصدهای احتمالی جلوگیری کنند. برای ضدگلوله کردن شیشه باید یک لایه پلی کربنات روی آن کشیده شود.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "استاندارد شیشه خودرو As" هستید؟ با کلیک بر روی عمومی, کسب و کار ایرانی، اگر به دنبال مطالب جالب و آموزنده هستید، ممکن است در این موضوع، مطالب مفید دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "استاندارد شیشه خودرو As"، کلیک کنید.