اکسیر مرگ! – پیشتاز

اکسیر مرگ! - ایسنا

برخی آرایشگاه های زنانه و سالن های زیبایی این روزها علاوه بر فعالیت صنفی خود برای کسب درآمد هرچه بیشتر اقدام به عرضه و فروش غیرقانونی مکمل های ورزشی و داروهای چاقی و لاغری می کنند؛ اقدام خطرناکی که سلامت و حتی حیات مشتریان را تهدید می کند!

به گزارش پیشتاز وطن امروز نوشت: برخی آرایشگاه های زنانه و سالن های زیبایی این روزها علاوه بر فعالیت صنفی خود برای کسب درآمد هرچه بیشتر اقدام به عرضه و فروش غیرقانونی مکمل های ورزشی و داروهای چاقی و لاغری می کنند؛ اقدام خطرناکی که سلامت و حتی حیات مشتریان را تهدید می کند چرا که مصرف این داروها و مکمل ها می تواند عوارض جبران ناپذیری در پی داشته باشد. مدیرکل بازرسی سازمان غذا و دارو اخیرا ضمن هشدار جدی نسبت به عرضه غیرقانونی و مصرف مکمل های ورزشی در آرایشگاه های زنانه تاکید کرد: «این محصولات معمولا فاقد نظارت و تأییدیه های لازم از سوی مراجع بهداشتی بوده و مصرف آنها بسیار خطرناک است». این مکمل ها و داروها که اغلب از مبادی غیررسمی به کشور وارد می شوند و از طریق شبکه های ماهواره ای و فضای مجازی تبلیغ شده و در اختیار عرضه کنندگان قرار می گیرند. سود سرشار فروش داروهای به اصطلاح چاقی لاغری و… موجب شده است فروشندگان این نوع داروها با ترفندهای زیرکانه مشتریان را فریب دهند و سلامت آنها را به خطر بیندازند. 

اخیرا نیز فروش این نوع مکمل ها و داروها توسط برخی آرایشگاه های زنانه خبرساز شده است.

این در حالی است که متصدیان و آرایشگران به هیچ عنوان حق تجویز یا استفاده از هیچگونه دارو و مکمل های دارویی را برای مراجعان خود ندارند؛ پدیده ای که تاکنون منجر به بروز بیماری های متعدد و حتی ابتلا به امراض بدخیم برای بانوانی شده که فریب فعالان زیرزمینی این نوع مکمل ها و داروها را خورده اند.

توجه به این موضوع تا جایی است که رئیس کنترل کیفی آزمایشگاهی سازمان پزشکی قانونی کشور اخیراً اعلام کرده است: «در بررسی هایی که داشتیم داخل کپسول های لاغری که از سوی پلیس به ما ارجاع شده از مواد مخدر شیشه استفاده شده است». مریم اخگری با بیان اینکه مسمومیت عارضه ای است که بر اثر ورود موادی به بدن ایجاد می شود درباره داروهای لاغری ضمن توصیه به هموطنان که در استفاده از این داروها دقت کنند گفت: برخی داروها به قصد لاغری در اختیار هموطنان قرار می گیرد که مشتریان با هدف کاهش وزن آن را استفاده می کنند غافل از اینکه مشتقات این داروها از مواد مخدر است بنابراین مصرف کننده نمی داند کاهش وزنی که احساس می کند  اصولی نیست بلکه به دلیل تأثیر دارو بر بدن اوست. همچنین داروهای افزاینده وزن حاوی مواد و ترکیبات کورتون هستند که می توانند مشکلاتی را برای افراد در پی داشته باشد. به گفته کارشناسان بهداشت بسیاری از داروهای مکمل و نیروزا که در بازار سیاه دارویی در ایران یافت می شود حاوی ترکیبات خطرناک و داروهای شیمیایی همچون کورتون ها هستند. در چنین شرایطی افراد باید مکمل های مورد نیاز خود را از طریق داروخانه ها تامین کنند. از آنجا که نظارت بر مراکز عرضه فرآورده های سلامت بر عهده سازمان غذا و دارو است بنابراین در تمام استان ها معاونت های غذا و دارو بازرسی ها را انجام می دهند که شامل عطاری ها نیز است ولی متاسفانه مراکزی هم هستند که اقدام به عرضه برخی فرآورده ها مثل مکمل های ورزشی می کنند که به هیچ عنوان مجاز نیستند. مکمل های ورزشی فقط باید در داروخانه ها توزیع شوند و توزیع آنها از طریق فروشگاه های ورزشی آرایشگاه های زنانه فضای مجازی و عطاری ها غیرمجاز است.

 در این باره همایون سامه یح نجف آبادی پزشک متخصص داروسازی در گفت وگو با «وطن امروز» درباره فروش دارو و مکمل های ورزشی در باشگاه ها و آرایشگاه های زنانه گفت: این کار اقدامی غیرقانونی است چرا که فروشندگان آن فقط به دنبال سود هستند و هیچ اطلاعات پزشکی و سواد دارویی ندارند بنابراین سازمان ها  و نهادهای ناظر بازرسی باید بر این موضوع تمرکز کنند چرا که مصرف این داروها و مکمل هایی که با ترفند چاقی و لاغری در چنین اماکنی عرضه می شوند می تواند سلامت مصرف کننده را به خطر بیندازد و حتی باعث مرگ وی شود. این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس اضافه کرد: خیلی ها از روی ناآگاهی اقدام به خرید و مصرف این نوع داروها و مکمل های ورزشی می کنند در حالی است که مصرف کنندگان این نوع مکمل ها در درازمدت معمولا به بیماری هایی مبتلا می شوند که می تواند برای آنها خطرناک و جبران ناپذیر باشد بنابراین خرید و مصرف این نوع دارو و مکمل های فقط و فقط باید با تجویز پزشک و از داروخانه ها انجام شود.

* هشدار درباره افزایش مسمومیت ها

بر اساس آمارها فوت افراد بر اثر مسمومیت های دارویی الکل سم و گاز منواکسید کربن در کشور طی سال جاری روند افزایشی داشته است به گونه ای که طبق اظهارات مدیرکل امور آزمایشگاهی سازمان پزشکی قانونی کشور 4 هزار و ۲۳۵ نفر فقط در 5 ماه نخست امسال به دلیل مسمومیت جان خود را از دست داده اند. آمارهای تکان دهنده از فوت مسمومان در کشور در حالی است که رئیس سازمان غذا و دارو با تأکید بر اهمیت پیشگیری از مسمومیت ها نسبت به افزایش مسمومیت ناشی از مشروبات الکلی آلوده سوءمصرف مواد مخدر و نگهداری نادرست داروها و مواد شیمیایی هشدار داده است. سیدحیدر محمدی در پیامی به مناسبت هفته پیشگیری از مسمومیت ها (1 تا 7 آبان) اظهار داشت: مسمومیت مجموعه ای از علائم است که بر اثر جذب مواد بیگانه از طریق راه های مختلف نظیر استنشاق خوراک تماس پوستی یا تزریق بروز می کند. وی در این پیام افزود: متأسفانه سهل انگاری در نگهداری و حذف غیراصولی داروها و مواد شیمیایی در منزل بویژه برای گروه های حساس مانند کودکان و سالمندان خطرات مسمومیت را افزایش می دهد. معاون وزیر بهداشت در ادامه افزود: شناخت الگوهای مسمومیت و داشتن اطلاعات کافی از نحوه نگهداری و مصرف صحیح داروها و مواد شیمیایی در پیشگیری از وقوع مسمومیت نقش کلیدی دارد. محمدی تصریح کرد: سوءمصرف مواد مخدر محرک ها و مصرف مشروبات الکلی آلوده به متانول بویژه در مشروبات دست ساز به شکل نگران کننده ای افزایش یافته است و می تواند پیامدهای مرگبار به دنبال داشته باشد. وی در این پیام با تاکید بر اینکه در صورت مشاهده علائم مسمومیت با الکل مراجعه فوری به بیمارستان ضروری است خاطرنشان کرد: افرادی که در کنار فرد مسموم از مشروبات مشترک استفاده کرده اند حتی بدون علامت باید فورا به مراکز درمانی مراجعه کنند تا در زمان طلایی از بروز عوارض شدید جلوگیری شود. رئیس سازمان غذا و دارو در پایان نسبت به مصرف هم زمان داروهای آرام بخش یا ضد درد با الکل نیز هشدار داد و یادآور شد این ترکیب می تواند اثرات مخربی بر بدن داشته باشد و خطر مسمومیت را افزایش دهد. 

در همین زمینه سرپرست دفتر نظارت و پایش مصرف فرآورده های سلامت سازمان غذا و دارو نیز به بررسی شایع ترین علل مسمومیت های دارویی در ایران پرداخته و بر اهمیت آگاهی عمومی در مصرف صحیح داروها تأکید دارد. زهرا جهانگرد با بیان اینکه مسمومیت های دارویی یکی از نگرانی های جدی بهداشت عمومی در ایران است اظهار کرد: شایع ترین داروهای عامل مسمومیت در کشور شامل استامینوفن بنزودیازپین ها و مسکن های مخدر هستند. مصرف بی رویه یا اشتباه این داروها می تواند عواقب جدی برای سلامت فرد داشته باشد. وی افزود: استامینوفن بویژه در دوزهای بالا می تواند منجر به آسیب جدی به کبد شود. همچنین بنزودیازپین ها به دلیل تأثیر بر سیستم عصبی مرکزی در صورت مصرف نادرست می توانند باعث خواب آلودگی و تضعیف تنفس شوند. جهانگرد همچنین به وجود داروهای ضدافسردگی و داروهای قلبی اشاره کرد و گفت: این داروها نیز در صورت مصرف غیرمجاز یا تجویز نادرست می توانند خطرناک باشند. برای مثال آمی تریپتیلین و دیگوکسین از جمله داروهایی هستند که در صورت مسمومیت عوارض جدی تری را به همراه دارند. وی ادامه داد: علاوه بر داروها مصرف مواد شیمیایی و گاز مونوکسید کربن نیز از دیگر علل شایع مسمومیت در کشور به شمار می آیند بنابراین آموزش عمومی و آگاهی از خطرات این مواد اهمیت ویژه ای دارد.

پایان خبر پیشتاز

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "اکسیر مرگ! – پیشتاز" هستید؟ با کلیک بر روی عمومی، آیا به دنبال موضوعات مشابهی هستید؟ برای کشف محتواهای بیشتر، از منوی جستجو استفاده کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "اکسیر مرگ! – پیشتاز"، کلیک کنید.

نوشته های مشابه