جزییات مصوبه افزایش جریمه های راهنمایی و رانندگی
آفتاب نیوز :
سردار تیمور حسینی رییس راهور فراجا در گفت و گوی خبری اظهار داشت: جرایمی مثل سرعت غیر مجاز قرار است ششصد تا هفتصد هزار تومان بشود، افزایش جرایم رانندگی قرار است تا دو هفته دیگر به محض ابلاغ اجرایی شود، این که چه جزییاتی دارد و این مصوبه چقدر در بازدارندگی تخلفات راهنمایی و رانندگی تاثیر گذار است، با حضور میهمانان به آن پاسخ داده می شود.
سردار حسینی در خصوص آخرین تغییرات جریمه های راهنمایی و رانندگی گفت: در سال 1389، قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی در مجلس محترم شورای اسلامی، تصویب و ابلاغ شد و از ابتدای سال نود هم به اجرا گذاشته شد، در این قانون پیش بینی شده بود که در هر سال بر اساس تورم و نرخ جریمه ای که می تواند اعمال بشود، تا بازدارندگی لازم را داشته باشد، باید به روز شود.
وی افزود: آخرین آمار به روز رسانی انجام شده، برای سال 1396 است و بعد از آن به دلایل مختلف ما شاهد این به روز رسانی و افزایش نرخ جریمه ها با توجه به شاخصی که وجود دارد و آن هم موضوع تورم است این اتفاق نیفتاد. در کشور های جهان، موضوع جریمه های رانندگی به عنوان یک ابزار بازدارنده مدنظر گرفته شده و در حال اجرا است.
جریمه های رانندگی آن بازدارندگی لازم را ندارد
رییس راهور فراجا بیان کرد: در حال حاضر مستندات نشان می دهد که جریمه های رانندگی آن بازدارندگی لازم را ندارد، از سال 86 به واسطه ابزار های مختلفی که به کار گرفتیم و از جمله بحث افزایش نرخ جریمه ها، توانستیم در یک بازه بیش از ده ساله تقریباً یک روند کاهشی در مورد تصادفات و جان باختگان ناشی از سوانح رانندگی را ایجاد کنیم، اما متاسفانه به دلایل مختلف و از جمله بی توجهی به میزان تاثیر مجازات هایی که قانونگذار در مورد تخلفات رانندگی پیش بینی کرده است، ما حدوداً از سال 96 به بعد، مجدداً سیر صعودی سوانح رانندگی را شاهد بودیم، و در سال 1402 شاهد از دست دادن تقریباً بیست هزار نفر از هموطنان مان بودیم.
وی افزود: ما نمی توانیم در مورد این ابزار کارآمدی که در همه کشور های دنیا، دارد به درستی بهره برداری می شود و یک ابزار و یک اهرم اثر بخش برای جلوگیری و پیشگیری از رفتار های پرخطر هست، در واقع بی تفاوت باشیم.
افزایش جریمه ها می تواند در یک بازه زمانی محدود تاثیرگذار باشد
سردار حسینی درباره قابلیت بازدارندگی داشتن اعمال جرایم جدید گفت: مطمیناً، در واقع افزایش جریمه ها می تواند در یک بازه زمانی محدود تاثیر گذار باشد، این نکته مهمی است که نباید از آن غافل شویم و آن این است که فکر نکنیم این افزایش جریمه، می تواند مادام العمر آن هدف ما را محقق کند، ولی در یک بازه حداقل دو ساله، قطعاً می تواند بازدارندگی ایجاد کند، چرا که یکی از فلسفه های مهم بحث مکاتب حقوقی این است که هزینه جرم، باید بالا برود، وقتی که ما هزینه جرم را بالا بردیم، حتماً تعداد افرادی که این ریسک را می کنند که بروند آن تخلف را مرتکب بشوند به این نتیجه می رسند که نه ارتکاب این تخلف و عدول از مقررات، نمی تواند به صرف شان باشد و صرف نظر می کنند، لذا در پاسخ باید گفت حتماً این بازدارندگی را می تواند داشته باشد، ولی در یک زمان محدود و بعد از آن می بایست مجدداً آن را به روز کنیم.
رییس پلیس راهور فراجا درباره مهم ترین دلایلی که در طی این چند سال ما به صورت خیلی نرم و یا پلکانی شاهد افزایش جرایم راهنمایی و رانندگی شاهد نبودیم گفت: ما یکی از مسایل جدی مان در مورد تصادفات جاده ای، موضوع سرعت است، اگر ما بتوانیم سرعت را در کشور مدیریت کنیم، حداقل بیست درصد از تصادفات و متعاقب آن جان باختگان و مصدومان و مجروحان را می توانیم کاهش دهیم و موضوع سرعت غیر مجاز یکی از موضوعات مهمی است که در همین اصلاحیه، مبلغ جریمه این تخلف بین ششصد تا هفتصد هزار تومان در واقع احتمالاً تصویب شده است و در صورت ابلاغ اجرایی خواهد شد.
سردار حسینی درباره تغییر نسبت جریمه به حال گفت: حدوداً شش برابر، ما باید متمرکز بشویم بر تخلفاتی که زمینه ساز تصادفات ما هستند، به طور مطلق هیچ تصادفی نداریم که خود به خود ایجاد شده باشد یعنی یک تخلفی بسترساز آن نباشد، پس عملاً ما با کنترل تخلفات می توانیم تصادفات را کنترل کنیم و به طبع کاهش بدهیم، تاکید و تمرکزمان در این مسیله بر اصلاح رفتار مولفه پررنگ و تاثیرگذاری است که اسمش عامل انسانی است، ولی مطمین باشید از تکالیف سایر سازمان هایی که در مورد دو مولفه دیگر، هم وسیله نقلیه و هم راه به عنوان دو عامل مهم دیگر، نقش و سهم دارند از آن غافل نمی شویم.
رییس پلیس راهور فراجا در خصوص افزایش یک باره جرایم گفت: بر اساس مستنداتی که موجود است، در طول این چند ساله بار ها و بار ها و به کرات پیشنهاد دادیم که این ماده قانونی که روی زمین مانده است، اجرا کنیم، ولی به دلایل مختلف اجرایی نشد، امروز ما بر اساس شرایط سختی که با آن مواجه هستیم، می بایستی یک قدمی برمی داشتیم، به هر شکل می بایستی ساماندهی می کردیم.
سردار حسینی درباره موضوع عوامل انسانی و افزایش جرایم راهنمایی و رانندگی اشاره کردند و گفتند که افزایش ها در کاهش جرایم راهنمایی و رانندگی بسیار تاثیرگذار است، فکر می کنید چقدر سایر موضوعات و مولفه ها به جز افزایش جرایم راهنمایی و رانندگی که هم از نگاه کارشناسان و مسوولان و هم از نگاه مردم، می تواند منجر به کاهش حوادث و سوانح و مصدومان راهنمایی و رانندگی شود؟
سردار حسینی گفت پیش از این اشاره کردم که توامان در مورد وضعیت ایمنی تردد ها و حمل و نقل جاده ای و شهری می بایستی هر دو مولفه را در کنار هم قرار دهیم و نسبت به اصلاح و بهبود آن ها نیز اقدام کنیم، موضوع مولفه انسانی با دو ابزار تشویق و تنبیه باید جلو برود، این موضوع را دنبال می کنیم، یک طرحی مطرح شده است تحت عنوان رتبه بندی رانندگان که محور اصلی این موضوع رتبه بندی شناخت و شناسایی نفرات قانونمند هست، برای این که یک سری مشوق ها و امتیازات ویژه را بتوانیم به این افراد اختصاص دهیم، البته این موضوع به یک جلسه مستقل موکول شود، جزییات زیادی دارد برای ترغیب افراد به سمت قانون گرایی.
باید در یک بازه زمانی مشخص استاندارد های ایمنی خودرو در حد قابل قبولی ارتقا یابد
وی ادامه داد: ما نباید از سهم و تکلیف دستگاه هایی که متولی دو مولفه دیگر هستند، همچون دستگاه هایی که متولی موضوع ایمنی خودرو هستند، سازمان ملی استاندارد، وزارت صمت و سایر دستگاه هایی که نظارت و کنترل بر یک بخش برعهده دارند و از جمله خود خودروسازها، می بایستی تلاش کنیم که در یک بازه زمانی مشخص استاندارد های ایمنی خودرو را در یک حد قابل قبولی ارتقا دهند، اولین مطالبه پلیس از خودروسازان محترم، از دستگاه ها و سازمان های متولی، این است که نسبت به ارتقای ایمنی بدنه و استحکام ستون و بدنه اقدام کنند، واقعاً مهم ترین دغدغه این است که ستون، بدنه، شاسی و آن بخش هایی که بعد از وقوع تصادف وظیفه حفظ سلامت سرنشینان خودرو را دارند به خوبی عمل نمی کنند و این به نظرم می بایستی به عنوان یک اولویت جدی در نظر گرفته شود که در یک بازه زمانی کوتاه نسبت به رفع این ایراد در واقع اقدام شود، موضوع بعدی، ایمنی راه ها است، در همه دنیا، کارشناسان امر، بر این نکته متفق القول و در واقع هم نظر هستند، که عامل انسانی، امکان خطا برای آن وجود دارد، راه ها می بایست با آن کیفیت و استاندارد های ایمنی که دارد باید قادر به جبران خطای انسانی باشد.
سردار حسینی در خصوص راه های کشور گفت: به نظرم خیر، دو تا بعد را در مورد راه ها می بایستی در نظر بگیریم، فعلاً ما در گام اول هستیم، یعنی فعلاً هم و غم ما بر این است که با همکاری و تلاش خوبی که مجموعه وزارت راه و شهرسازی دارد، ما نسبت به رفع نقاط پر تصادف یا به عبارتی نقاط حادثه خیز اقدام کنیم، که اقدامات بسیار خوبی انجام شده است.
پیش بینی می شود تا نیمه اول امسال همه نقاط حادثه خیز شناسایی و مشکلات آن ها رفع شود
وی بیان کرد: سال گذشته، از هشتصد و هشتاد و هفت نقطه ای که ما به عنوان نقاط پر تصادف دارای اولویت، شناسایی شد و مورد موافقت هر دو دستگاه و هر دو بخش قرار گرفت، یعنی هم وزارت راه و شهرسازی و هم پلیس، بیش از چهارصد نقطه از این هشتصد و هشتاد و هفت نقطه شناسایی و مشکلات آن ها برطرف شده است و پیش بینی می شود تا نیمه اول سال چهارصد و سه هم الباقی این نقاط شناسایی شده و مشکلات آن ها رفع می شود.
سردار حسینی نقاط اولویت دار گفت: نقاط اولویت دار، به عنوان اولویت اول، هشتصد و هشتاد و هفت نقطه شناسایی شده است و حتماً بعد از برطرف شدن کامل مشکلات این چند نقطه، باید برویم در واقع به اولویت بعدی و شناسایی نقاط بعدی به پردازیم.
راه ها باید کیفیت و این قابلیت را داشته باشند که خطای انسانی را در حین رانندگی پوشش دهند
وی افزود: یعنی راه های ما باید این کیفیت و این قابلیت را داشته باشند که خطای راننده را بتواند پوشش بدهد و این خطای من مثل تصادف امروز نشود، ما متاسفانه امروز در محور دامغان به جندق به سمت نایین، تصادف دو دستگاه خودرو را داشتیم که در واقع در اثر این تصادف که ناشی از خستگی و خواب آلودگی یکی از این طرفین بود، ما شاهد این بودیم که 9 نفر از هموطنان مان را از دست دادیم، ما می بایستی به یک جایی برسیم که هم وسیله نقلیه ما و هم راه ما و هم عامل انسانی ما دقیقاً برابر آن شاخص ها و ضوابطی باشند که ما بتوانیم بر اساس شاخص هایی که دستگاهی مثل سازمان بهداشت جهانی می آید کشور های مختلف را با هم مقایسه می کند، از حیث وضعیت این کشورها، در مورد سوانح رانندگی بیاییم جز کشور ها خوب قرار بگیریم و این دست یافتنی است.
سردار حسینی در خصوص زمان اعمال جرایم رانندگی با نرخ جدید مطرح کرد: یک فرآیند اداری تعریف شده ای دارد، باید این مصوبه ابلاغ شود و یک مرحله در روزنامه رسمی در واقع منتشر و چاپ بشود، بعد از آن ما می توانیم آن را اجرا کنیم، که احتمالاً تا پانزده روز آینده، به نظر شاید حدوداً تا بیست یا بیست و پنج فروردین این نرخ های جدید و این اعداد و ارقام جدید قابل اجرا باشد.
رییس پلیس راهور فراجا در پاسخ به این سوال که بیشترین افزایش ها مربوط به کدام تخلف ها خواهد بود بیان کرد: یکی از رفتار های بسیار بسیار خطرناک این است که فردی با مصرف مواد روان گردان یا مشروبات الکلی بخواهد رانندگی کند که برای این مسیله دو میلیون و هفتصد هزار تومان جریمه در نظر گرفته شده است و علاوه بر این دو میلیون و هفتصد هزار تومان نمره منفی تعلق می گیرد و وسیله نقلیه به پارکینگ هدایت می شود، برای توقیف هفتاد و دو ساعته، شش ماه گواهینامه این فرد ضبط می شود و این فرد حق رانندگی ندارد، بعد از همه این کار ها برای سیر مراحل قانونی راننده متخلف به مرجع قضایی معرفی می شود و سنگین ترین مجازات مربوط به این موضوع است.
سردار حسینی درباره اعمال جرایم با استفاده از ابزار های هوشمند گفت: تقریباً از حدود سه یا چهار سال به این طرف سال به سال درصد عملکرد سامانه های هوشمند ما افزایش پیدا کرده است، یعنی کنترل های دستی و چهره به چهره بین پلیس و فرد متخلف تبدیل شده است به کنترل های سیستمی، ما در آینده نزدیک تا پایان سال هزار و چهارصد و سه، امیدواریم سال آینده، هدف گذاری روی این است که بالغ بر هفتاد درصد از کنترل ها می بایستی با ابزار های هوشمند و بدون نیاز به مواجه چهره به چهره پلیس با متخلف انجام شود.
آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "جزییات مصوبه افزایش جریمه های راهنمایی و رانندگی" هستید؟ با کلیک بر روی حوادث، آیا به دنبال موضوعات مشابهی هستید؟ برای کشف محتواهای بیشتر، از منوی جستجو استفاده کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "جزییات مصوبه افزایش جریمه های راهنمایی و رانندگی"، کلیک کنید.