سکه های تاریخی را ذوب شده از ایران خارج می کنند

یک مجموعه دار سکه های تاریخی گفت: سکه های تاریخی خیلی راحت از کشور خارج می شود. حدود سی چهل سال پیش سکه ها را در جبیشان می گذاشتند و به آسانی از کشور خارج می کردند. هنوز هم خارج کردن سکه ها به راحتی انجام می شود اما حالا آن را ذوب می کنند و بعد می فروشند.

سکه‌های تاریخی را ذوب‌شده از ایران خارج می‌کنند

امین همتی مجموعه دار سکه در استان آذربایجان شرقی است که می گوید از ۹ سالگی مشغول جمع آوری سکه بوده و او را به عنوان یکی از بزرگترین مجموعه داران سکه و اسکناس در کشور معرفی می کنند که به تازگی یک مجموعه با ۱۰ هزار سکه به موزه آذربایجان اهدا کرده است. همتی درباره نحوۀ گردآوری مجموعه در اختیارش به پیشتاز گفت: از روی علاقه این کار را انجام می دهم و تقریبا از ۹ سالگی جمع کردن سکه را شروع کرده ام؛ بعضی ها را خریده ام و بعضی هم اهدایی بوده است.

این مجموعه دار که بعضی از سکه های ایرانی را از خارجِ کشور خریده است با اشاره به روش خروج سکه های تاریخی از ایران گفت: سکه به نسبت دیگر آثار خیلی راحت از کشور خارج می شود. حدود ۳۰- ۴۰ سال پیش سکه ها را در جیبشان می گذاشتند و راحت از کشور خارج می کردند. هنوز هم خارج کردن سکه ها به راحتی انجام می شود اما حالا آن را ذوب کرده و از کشور خارج می کنند و آنجا می فروشند.

بخشی از مجموعه اهدا شده به موزه آذربایجان در تبریز

همتی درباره اینکه سکه تاریخی ذوب شده چه ارزشی می تواند داشته باشد توضیح داد: این سکه های طلا و نقره است که ذوب می شود و آن کسی که قصد فروش این سکه ها را دارد معمولا ریسک نمی کند که سکۀ طلا و یا نقره را کامل خارج کند پس آن را ذوب می کند. مشکل اصلی این است که گاه سکه های نایاب در میان این سکه ها ذوب می شود.

او درباره این که بیشتر از کدام کشورها سکه ها را خریداری کرده است گفت: معمولا از اروپا سکه هایی تاریخی ایرانی را شناسایی و خریداری می کنیم. غالب این سکه ها هم برای مردم آنجا معنی ندارد.

این مجموعه دار سکه که کتابی با عنوان سکه های ضرب تبریز گردآوری کرده است گفت که برای شناسایی و کارشناسی سکه ها بیشتر از سکه شناس های خارج از کشور کمک می گیرد چون تعداد سکه شناس ها در ایران خیلی کم است.

سکه های تاریخی را ذوب شده از ایران خارج می کنند

همتی درباره مجموعه ای که به تازگی به موزه آذربایجان در شهر تبریز اهدا کرده است نیز توضیح داد: این مجموعه شامل سکه های اولیه صدف ها وحلقه های مبادله ای سکه های اشکانی ساسانی و قاجار تا معاصر است که به انگیزه غنا بخشیدن به بخش سکه های موزه آذربایجان اهدا شده و وظیفه خود می دانستم این مجموعۀ ناقص را کامل کنم. در این مجموعه سکه های کمیاب و منحصربه فردی نیز وجود دارد و فکر نمی کنم تا کنون این تعداد سکه به موزه ای اهدا شده باشد.

سکه های تاریخی را ذوب شده از ایران خارج می کنند

پایان خبر پیشتاز

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "سکه های تاریخی را ذوب شده از ایران خارج می کنند" هستید؟ با کلیک بر روی حوادث، ممکن است در این موضوع، مطالب مرتبط دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "سکه های تاریخی را ذوب شده از ایران خارج می کنند"، کلیک کنید.

نوشته های مشابه